پوشاک

مجموعه پوشش
4 دی, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

تاریخ پوشاک بخشی از تاریخ تمدن  است که در آن از تحولات، شکل و فرم لباس از زمان های دور تاکنون گفتگو می کند و این تحولات با تحولات دیگر تاریخی، اجتماعی و معیشتی مردم ارتباط مستقیم دارد. در هرحال منشاء لباس هرچه باشد نکته آن است که استفاده از لباس یک ضرورت است .منتهی در هر موقعیتی یکی از ضرورت ها (زیباشناسی)، یا حفاظت درمقابل طبیعت ، اهمیت بیشتری پیدا می کند و بنابراین وضعیت پوشاک نیز در همین اساس دچار تغییراتی خواهد شد.

پوشاک هر ملت و قوم، به عنوان پدیده فرهنگی حاصل از تمدن، در اصل مشخص کننده شخصیت و هویت فرهنگی آن قوم و ملت و نشانه ای از پای بندی و اعتقاد آنان به آداب و رسوم و دیگر شاخص های فرهنگی و هم چنین، نشانگر علاقه به تمایز فرهنگی، استقلال سیاسی و اقتصادی است.

پوشیدگی از جمله شاخص های بارز پوشاک در فرهنگ ایرانی است. استفاده از «سرپوش» در قومیت های مختلف رایج است اما در هر قوم و قبیله ای شکل آن، بنا به باورهای آنان متفاوت است نظیر پوشاندن دهان، چانه، و بینی نزد زنان ترکمن یا پوشانیدن و بیرون گذاشتن قسمتی از مو نزد زنان کرد و بختیاری، که هر یک ریشه در هر دو باور فرهنگی و اعتقادی دارد.

همچنین فرم و برش تن پوش ها به گونه ای است که علاوه بر راحتی آن، مانع انجام فعالیت های گوناگون نمی شود و پوشش کامل به شمار می رود. پوششی که علاوه بر پوشندگی، نشان دهنده قومیت و باورهای مربوط به آن قوم نیز هست.

همان گونه که لباس بلوچ با سوزن دوزی‌های زیبایش خود را
می نمایاند و هر یک از نقوش آن بیانگر محسوسات و باورهای دیرینه آنها است.

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر چگونگی پوشاک، اقلیم و طبیعت اوست. نوع اقلیم و طبیعت، کمی یا افزودنی پوشش، بلندی یا کوتاهی، تیرگی یا روشنی و ضخامت و نازکی جامه را سبب می شود.

در مناطق گرمتر، اغلب از جامه های نازک و روشن تر و در مناطق سرد و کوهستانی از جامه های تیره و ضخیم تر استفاده می شود. مردم منطق سردسیر بیشتر از سایر مناطق از جنس پشمی و نمدی استفاده می کنند.

معمولاً در تهیه پوشاک نیز از مواد موجود در طبیعت استفاده می شود. همان طور که ترکمن پوشاک ابریشمی خود را با پرورش پیله های ابریشم تهیه می کرده است، یا پاپوشی که بانوی بلوچ از گیاه صحرایی و محلی به نام «پورگ» فراهم می کرده است و یا قبایی که کردها برای تهیه آن از پشم بز استفاده می کرده اند.

پوشاک و زیورآلات عناصر فرهنگی هستند که با هم و در کنار یکدیگر معرف ذوق، سلیقه، شکوه و غنای فرهنگی هر قوم می باشند.

زمانی که برای خرید لباس وارد بازار یا پاساژ های مختلف می شوید می توانید تنوع بسیار زیادی را مشاهده کنید. در طول سال ممکن است ما چندین بار برای خرید لباس به بازار برویم. دنیای امروز پوشاک تنوع بسیار زیادی دارد که می توان گفت تقریبا همه سلیقه ها را پوشش می دهد. اقدام به خرید لباس به عوامل مختلفی بستگی دارد که شاید بتوان گفت اقتصاد فرد مهمترین آن است.

برای خرید لباس کیفیت پارچه و دوخت و همچنین مدل آن بسیار مهم است. در نظر داشته باشید که لباس های مختلفی که تولید و وارد بازار می شوند اغلب با یک بررسی کارشناسی و رغبت عموم مردم است. البته در این مورد نمی توان تاثیر شگرف صنعت مد را نادیده گرفت.

اگر مسئله اقتصادی برای شما مهم است در مورد لباسی که مد نظر دارید خرید کنید از چندین فروشگاه تحقیق و بررسی کنید.علاوه بر اینکه کیفیت طرح و پارچه و همچنین مدل لباس تاثیر زیادی بر روی قیمت آن دارد ترند شدن نیز در این مورد بی تاثیر نیست. وقتی لباسی به اصطلاح از مد می رود، شاید کیفیت پارچه بالایی داشته باشد اما در فروشگاه با تخفیف ویژه به فروش می رسد. سعی کنید ملاک های خود را قبل از خرید مشخص کنید.

  1. قبل از خرید کمد لباس های خود را ببینید که تکراری خرید نکنید.
  2. نکته ای که ممکن است حین خرید فراموش شود اینکه، دوخت آن را حتما بررسی کنید و از محکم بودن آن مطمئن شوید.
  3. پارچه های مناسب فصل انتخاب کنید.
  4. بودجه خود برای خرید لباس را در نظر بگیرید و متناسب با آن خرید کنید و به دنبال لباس مناسب باشید.
  5. سعی کنید برای خرید با افرادی که با شما هم سلیقه هستند به خرید بروید. البته تنهایی می توانید این کار را انجام دهید ولی استفاده از نظر یک فرد دیگر می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.
  6. در هنگام خرید تیپ شخصیتی خود و استایل و اندامتان را در نظر نگیرید.
  7. سعی کنید هیجانی خرید نکنید زیرا ممکن است بعد از چند روز حس کنید که آن لباس هیچ کاربردی برای شما ندارد.
  8. با توجه به فرهنگ خانواده و البته در اولویت، مناسب با علاقه خود خرید کنید.

منبع : ویکی پدیا

آشنایی با انواع لباس مردانه

آشنایی با انواع لباس زنانه


تلفن تماس

09130009557

ایمیل ما

info@poshesh.ir

آدرس

اصفهان – خیابان لاهور – خیابان مفتح شرقی 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.